Featured Post

Ad Block

Recommended

Nikon Z 24-70mm f/4 S

RM150 / Hari

Untuk kegunaan siri Nikon Z sahaja.

Nikon Z6


RM280/Hari

Pakej termasuk
1. Kamera
2. Adapter Nikon F - Z Mount
3. Strap
4. 1 x Batteri
5. 1 x Charger
6. Bag
9. Memori XQD 32GB + Card Reader

Pilhan Tambahan
-Bateri RM20
-Nikon Z 24-70mm f/4 S RM150 

Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS



RM80/Hari

Sony E 18-200mm f/3.5-6.3 OSS LE





RM80 / Hari

Mitakon Zhongyi Speedmaster 50mm f/0.95 (Sony FE)

RM100 / Hari

Apple MacBook Pro 13 Touch Bar



RM120/Hari
RM480/Minggu

i5 2.9GHz, 256 SSD, 8GB, Intel Iris Graphics 550

Info lanjut https://support.apple.com/kb/SP748?locale=en_US

Canon RF 28-70mm f/2L USM



RM250 / Hari

Untuk kegunaan mount RF (siri EOS R) sahaja

Canon EOS RP



RM250/Hari

Pakej termasuk
1. Kamera
2. Adapter EOS RF - EF Mount
3. Strap
4. 1 x Batteri
5. 1 x Charger
6. Bag

Pilihan tambahan
1. Batteri RM20
2. Canon RF 28-70mm f/2L USM RM250
3. Canon RF 35mm f/1.8 IS Macro STM RM80

*Memori, lensa, tidak disertakan. Untuk pilihan tambahan sila rujuk http://www.rentaru.my/p/quicklist.html

Olympus 25mm f/1.2 Pro

RM120 / Hari

Olympus 12-100mm f/4 PRO





RM120 / Hari

Canon RF 35mm f/1.8 IS Macro STM





RM80 / Hari

Untuk kegunaan mount RF (siri EOS R) sahaja

Canon EF 17-40mm f/4L USM




RM100 / Hari

Tuntutan RM30,800 Kepada Izzat Asyraf bin Mohd Jamidan


Tuntutan Bayaran RM30,800 

Tuntutan ini dikeluarkan kepada Izzat Asyraf bin Mohd Jamidan supaya menjelaskan tuntutan sebanyak RM30,800 (Ringgit Malaysia Tiga Puluh Ribu Lapan Ratus) sebagai ganti terhadap kegagalan anda memulangkan 4 lensa kamera hakmilik Rentaru.my pada 19 Januari 2019.
Notis 7 hari secara tertutup melalui aplikasi whatsapp telah dihantar pada 20 Januari 2019 tetapi tidak mendapat sebarang maklumbalas dari beliau dan bapanya.

Maklumat penyewa

Izzat Asyraf Bin Mohd Jamidan
No KP : 930302-14-6xxx,
Alamat : No. xx, Jalan Pxxxx, Presint 14 Putrajaya,
Tel : 019-7749323
FB : https://www.facebook.com/izzat.asyraf3
Email : izzatasyraf54@yahoo.com
Insta : https://www.instagram.com/i.am.asyraf/

• No Siri 3300000141 Canon 35mm 1.4L II RM7800
• No Siri 1830237 Canon 50mm 1.2L RM6100
• No Siri 35179 Canon 85mm 1.2LII RM7900
• No Siri 4910001451 Canon 1635mm 2.8L III RM9000









Kronologi Chat bersama Izzat Asyraf Bin Mohd Jamidan (No KP : 930302-14-6xxx) di talian 0197749323


Chat penuh dalam bentuk video





 

21.9.2017
Sewaan pertama tiada masalah

22.9.2018
Sewaan kedua tiada masalah

14.1.2019
Sewaan ketiga
Izzat mengambil secara solo jam 12.50 untuk sewaan 2 hari sehingga 16.1.2018. Bayaran RM900 ATM dikatakan dibayar oleh kenalan beliau dari Singapura sebagai DP (Director of Photography). Bayaran RM400 Tunai Dibayar oleh Izzat.

Bukti pengambilan










16.1.2019
Izzat dan rakannya menyambung sewa, tetapi tidak membayar sambungan itu pada hari sama. Beliau mengaku bahawa akan bertanggungjawab terhadap barangan tersebut.

Akibat lewat saya meminta no telefon kenalan itu dan saya dapati kenalannya telah berhubung dengan saya pada 3.1.2018 untuk menyewa atas tujuan bercuti namun ditolak, kerana saya tidak menyewakan pada rakyat asing dengan mudah. Sewaan hanya dengan cagaran harga barang sahaja kepada rakyat asing.

Izzat mengajak saya membuat repot bersama namun saya menolak. Kerana urusan saya hanyalah dengan Izzat dan sewaan atas nama Izzat. Jika saya buat repot bersama bermakna saya telah menyewakan barang terus ke kenalan Izzat.

Didapati juga penama (Abdul Raheem Lailathul Sultanil Arebeen) yang dimaksudkan Izzat mempunyai rekod seperti https://forums.vrzone.com/chit-chatting/440179-cabby-offered-oral-sex-toilet-nsf-agreed-but-rob-beat-cabby-friend.html






17.1.2019
Baru diketahui bahawa kenalannya hanya dikenali dalam 2 minggu melalui laman web carousell untuk menyewa kamera beliau. Dan dia hanya mengambil maklumat passport sahaja. Tiada maklumat peribadi, alamat, no telefon kenalan. Hanya berbekalkan pasport semata-mata.

Saya dapati saya diperdaya kerana pada asalnya Izzat memberi maksud seolah olah dia bekerjasama untuk membuat penggambaran bersama kenalan beliau yang telah lama dikenali. Namun sebenarnya hanya diserahkan bulat-bulat kepada orang yang hanya dikenali 2 minggu tanpa pengawasan.

Andaian saya 4 lens rentaru diperlukan oleh Izzat sebagai pelengkap sewaan kamera Blackmagic beliau. Jika tiada lens mungkin kenalan Izzat tidak menyewa. Maka dia sanggup menerima risiko untuk menyewa bagi pihak kenalan beliau walaupun hanya berbekalkan gambar paspot dan kenal 2 minggu!






18.12019
Izzat memberi maksud seperti melepaskan bertanggungjawab kerana saya menerima bayaran terus. Mendakwa saya telah berurusan terus dengan kenalannya sedangkan no akaun diberi olehnya sendiri kepada kenalannnya.



19.1.2019
Pada pagi jam 0.02 pagi seorang lelaki yang memperkenalkan diri sebagai bapa Izzat (dipercayai sebagai Dato Jamidan SPRM melalui aplikasi TrueCaller) melalui panggilan telefon menghubungi saya selama 5 Minit 11 saat.



 


Beliau memberi maksud tidak akan bertanggungjawab kerana mendakwa saya telah berurusan terus dan membuat perjanjian baru dengan kenalan anaknya disebabkan saya sahaja menerima wang sewaan, bukan dia.

Didalam perbualan tersebut mengandungi percakapan yang mengikut ingatan saya berbunyi lebih kurang..

-Saya ni kerja ***** saya boleh buat *****
-Jangan aniaya anak saya
-I dont care u
-Kalau berani datang la sini.
-Apa pakcik pakcik (Mempertikaikan panggilan hormat saya terhadap yang lebih tua. Tidak pasti gelaran yang sesuai untuk beliau??)

"Bapanya" memaksa saya untuk menyerahkan duit sewaan itu kepada anaknya sebagai membuktikan saya berurusan dengan anak beliau. Beliau mengatakan, yang saya ingat berbunyi "bagi duit tu ke anak saya, kalau taknak bagi maknanya kamu deal terus la dengan singaporean itu".

Baginya anaknya tidak bersalah langsung dan saya telah menganayai anaknya. Dunia telah terbalik agaknya.

Untuk rujukan no akaun diberi pada aplikasi whatsapp 16.1.2019 oleh Izzat kepada kenalan beliau dengan ayat "Saya dah bagi nombor account kat dia" “Saya dah suruh dia bank harini’”



Saya tidak dapat mengakhiri penjelasan saya kerana "bapanya" meletak telefon dan tidak mahu mendengar penjelasan secara baik dan berunding dengan saya secara ilmiah dan penuh tanggungjawab.

Panggilan pada jam 13.24 hanyalah miscall atau tersalah telefon.

Whatsap saya diblok oleh kenalan Izzat. Mesej saya masih belum dijawab oleh izzat untuk perbincangan tuntutan. Dia hanya mengambil sikap berdiam diri tanpa perbincangan dan tanggungjawab.





Kronologi Mesej bersama "Abdul Raheem Kenalan Izzat"



3.1.2019
Saya menolak "Kenalan Izzat" untuk menyewa tanpa cagaran kerana rakyat asing.


16.1.2019 (水曜日)
Saya meminta no telefon dari Izzat kerana bayaran terlalu lambat. Saya hubunginya dan didapati bahawa kenalannya pernah berhubung dengan saya tetapi ditolak.

17.1.2019 (木曜日)
Setelah dipaksa oleh saya dan Izzat, bayaran RM1950 ke akaun Rentaru oleh kenalan Izzat. Saya ingin memulangkan semula wang dan mengambil barang, namun kenalan Izzat menolak. Saya meminta maklumat peribadi kenalan Izzat namun tidak dijawab.

18.1.2019(昨日)
Saya masih meminta maklumat peribadi kenalan Izzat namun tidak dijawab.

19.1.2019(本日)
Whatsapp akhirnya diblok.











 

Kronologi tuntutan Kepada Izzat Asyraf Bin Mohd Jamidan (No KP : 930302-14-6xxx)




20.1.2019
Laporan Polis dibuat.

Notis tertutup dihantar oleh saya kepada Izzat 019-7749323 dan ke nombor yang dipercayai sebagai bapa Izzat 019-7303330 bernama Dato Jamidan SPRM menurut aplikasi TrueCaller.








Kandungan notis tertutup adalah seperti berikut. Siap bagi diskaun lagi tanpa mengambil kesempatan.
Namun masih rasa rugi lagi dan tak mahu tanggunjawab? Betulah firman Allah.

Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan"(Surah Ar Rahman, ayat 13, 16, 18, 21, 23, 25, 28, 30, 32, 34, 36, 38, 40, 42, 45, 47, 49, 51, 53, 55, 57, 59, 61, 63, 65, 67, 69, 71, 73, 75, dan 77 Surah Ar Rahman.



Bukti yang mengatakan Izzat mempunyai kaitan dengan Mohd Jamidan. No telefon sama dan yang mengiklankannya adalah Izzat.

Tuntutan terhadap "bapa" beliau adalah perlu kerana hal ini telah diketahui oleh beliau sendiri dan beliau menyokong 100% segala tindakan anaknya tanpa mengadili kes ini dengan baik dan saksama.






28. 1.2019


Notis tuntutan terbuka dikeluarkan di Facebook dan Blog seperti termaktub di dalam terma 11 https://www.rentaru.my/p/terms-and-conditions.html

Setelah gagal dihubungi melalui aplikasi whatsapp walaupun status menunjukkan sedang online oleh Izzat dan "bapanya". Maka dengan automatik mereka secara sukarela dan faham notis berkenan, maka notis tuntutan dan sebaran umum ini dikeluarkan.

Dipohon kepada pemilik nama Izzat Asyraf Bin Mohd Jamidan, No KP : 930302-14-6xxx, Alamat : No. xx Jalan xxxx  Presint 14 Putrajaya, Tel : 0197749323 untuk menjelaskan tuntutan RM30,800 (Ringgit Malaysia Tiga Puluh Ribu Lapan Ratus) sebagai ganti terhadap kegagalan anda memulangkan lensa kamera hakmilik Rentaru.my.

Lens kamera tersebut yang seperti didakwa oleh Izzat disewakan ke pihak ketiga telah hilang atau gagal dikesan.

• No Siri 3300000141 Canon 35mm 1.4L II RM7800
• No Siri 1830237 Canon 50mm 1.2L RM6100
• No Siri 35179 Canon 85mm 1.2LII RM7900
• No Siri 4910001451 Canon 1635mm 2.8L III RM9000

Izzat sebagai penyewa sebenar telah senyap dan lari dari tanggungjawab sepenuhnya di atas "kehilangan" lensa tersebut dan disokong oleh bapanya Mohd Jamidan. Dia juga telah gagal untuk menghubungi saya untuk penyelesaian cara pembayaran walaupun diskaun telah diberi. Maka menjadi hak saya untuk menuntut secara terbuka setelah notis 7 hari secara tertutup diabaikan.

Saya menuntut bukan kerana saya tidak percaya pada rezeki, tetapi saya menuntut kerana hak saya. Kerana urusan saya terhadap kamu, bukan terhadap pihak ketiga. Namun jika kamu masih dengan kepercayaan kamu bahawa kamu benar, maka untunglah saya.

Tahukah kamu wang ringgit itu hanyalah sebahagian kecil dari Rezeki sahaja. Wahai Izzat dan bapamu Mohd Jamidan. Ingatlah, rezeki Allah itu Maha Luas. Percayalah pada rezeki Allah.

Kesihatan itu adalah rezeki
Kebahagian itu adalah rezeki
Anak yang soleh itu adalah rezeki
Ketenangan itu juga rezeki

Janganlah dengan asbab RM30,800 kamu akan rugi lebih dari itu. Ingatlah janji Allah pasti! Ingatlah hadith Nabi SAW.

Barangsiapa yang meminjam harta orang lain dengan niat ingin mengembalikannya, Allah akan mengembalikan pinjaman itu, namun barangsiapa yang meminjamnya dengan niat ingin merugikannya, Allah pun akan merugikannya” ( Riwayat Al-Bukhari, 2/83 )

Walaupun saya redha dengan dugaan ini tetapi tidak bermakna akan halalkannya. Tuntutan saya jika tidak ditunaikan didunia ini, akhiratlah yang menanti.

Siapa saja yang berhutang lalu berniat tidak mau melunasinya, maka dia akan bertemu Allah (pada hari kiamat) dalam status sebagai pencuri.” (HR. Ibnu Majah)

Namun di dunia ini saya masih percaya pada rezeki "Sesungguhnya Allah memberikan rezeki kepada sesiapa yang dikehendaki-Nya dengan tidak dikira.” (Surah Ali ‘Imran, Ayat 37)

Maka dengan itu, saya dengan rendah hati, memohon saudara Izzat Asyraf Bin Mohd Jamidan jika kamu masih mengingati Izzat Asyraf Bin Mohd Jamidan itu adalah namamu, hubungilah saya dan tunaikanlah amanahmu.

Jika tidak mampu mengingati namamu, hafallah nama ini. KAMARULL IMANUL AMIN BIN KAMARUDDIN. Ingatlah suatu hari nanti insyaAllah kamu akan ingat dan mencari pemilik nama ini jika ditimpa musibah atau rezekimu ditarik sekelip mata. Kalau tidak di alam tua, mungkin di alam kubur atau di padang masyar.

Ketahuilah wahai Izzat bahwa tuntutan terbuka ini hanya akan di padam sekiranya kamu telah sedar namamu Izzat Asyraf Bin Mohd Jamidan dan selesai membayar hutangmu.

Atau jika kamu masih menganggap dirimu benar, dan suatu hari nanti Allah bisikkan kebenaran kepadamu wahai IZZAT ASYRAF BIN MOHD JAMIDAN, maka elok benarnya saya kekalkan tuntutan di sini agar kamu senang mengingati nama KAMARULL IMANUL AMIN BIN KAMARUDDIN sehingga bisikan itu tiba.

Ku doakan mu diberikan rezeki melimpah luah sekiranya mengambil tanggungjawab ini. Namun jika kamu masih merasakan dirimu masih benar, terserahlah kepada Ar Razzaq menentukannya. Ku hanya mampu doakan kebaikan padamu.

Gambar hiasan ihsan google.
Gambaran saya semasa masyar. Seperti sebutir pasir warna coklat. Cuba teka mana 1 saya?




28.1.2019
Isteri saya cuba berunding dengan beliau di facebook https://www.facebook.com/izzat.asyraf3 . Malangnya beliau masih berkeras dan ingin menyaman malu terhadap saya.

Beliau mendakwa anak kepada penguatkuasa tertinggi kerajaan. Atas nasihat Izzat saya cuba menggoogle dan inilah hasilnya.

Boleh tahan pangkatnya tapi malangnya dalam kes ini beliau gagal mendengar dari pihak saya dan berlaku tidak adil dan awal awal lagi tidak profesional.  Sayang anak tangan tangan kan.




2.2.2019

Setakat ini 3 orang/syarikat dipercayai discam oleh orang Singapura itu.
Termasuk rentaru.my yang terlibat secara tidak langsung jumlahnya 4.
Jumlah melibatkan anggaran RM 80k, 20k, 5k dan 30k.

Saya juga menerima whatsapp dari izzat memberi salinan repot ke atas syarikat saya bertarikh 29.1.2019. Di dalam salinan tersebut lebih menekankan kepada isu malu. Namun isu seperti kehilangan blackmagic Izzat sendiri berserta jumlah kerugian, lokasi penyerahan dan tarikh hilang tidak dibangkitkan.

Lihatlah pada akhir repot. Tujuannya disebabkan menjejaskan imej dia dan keluarga. Tiada tujuan untuk mencari balik barangan saya yang dikatakan hilang.



Lihatlah pada ayat, "membantu pelanggan". Dalam erti kata lain sewa atas sewa. Izzat tidak tetap dengan penafian sewaan tersebut.

1. "Saya nak pakai" Whatsapp 13.1.2019



2. "Saya just recommend" 28.1.2019



Saya sudah memohon saudara Izzat jika rasa di pihak betul boleh kemukakan bukti dan masukkan di FB rentaru secara terbuka untuk perbincangan umum. Jika risau manipulasi, boleh dipaparkan di FB Izzat sendiri. Salinan whatsapp bersama "warga singapura" pun tiada. Buki serahan pun tiada.




20.2.2019
Genap sebulan. Setelah berunding sekian lama, Izzat Asyraf masih gagal untuk bertanggungjawab memulangkan atau memberi gantirugi ke atas kehilangan barang rentaru.my.

Fakta yang Izzat tidak boleh pertikaikan

1. Awal chat ada perkataan pada 13.1.2019 'saya nak pakai'. Jika point anda hanyalah 'tolong sewa' maknanya ada wujudnya penipuan awal disini kerana tidak jelas ayat menunjukkan perkataan 'tolong'.

2. Bayaran melalui atm. Wujud keraguan siapakah yang membayar. No akaun diberi kepada Izzat sendiri dan soal siapa bayar bukan bukti kukuh untuk alasan hanya 'tolong ambilkan'.

3. Perkataan 'kenal' juga mempunyai unsur penipuan kerana secara jujurnya hanya mengenali Abdul Raheem disebabkan dia hendak menyewa dari Izzat dan hanya jumpa sekali sahaja untuk urusan sewa. Perkataan 'kenal' dibuat untuk memperdaya rentaru meneruskan sewaan. Jika Izzat hanya menolong sahaja sepatutnya Izzat harus berterus terang dari awal.

4. Wujud juga keraguan dimana Izzat sanggup datang dari jauh untuk mengambil barang sewaan dari Putrajaya ke Sentul ditambah sesat sehingga sejam lebih semata mata untuk 'tolong' orang yang hanya dikenali sekali berjumpa tanpa balasan yang munasabah.

5. Rentaru turut mengingatkan bahawa risiko dipegang oleh Izzat dan Izzat mengiyakan dengan Perkataan 'Alright'. Sepatutnya awal lagi bertindak dan Izzat perlu mengambil semula barangan tersebut jika tidak mahu menanggung risiko.

6. Video menunjuk Izzat menerima barangan dan tiada pihak ketiga semasa pengambilan. Sila kemukakan bukti rentaru menyerahkan lens tersebut ke pihak ketiga.

7. Repot polis tidak lengkap dan lewat. Repot dibuat selepas 10 hari barangan hilang selepas tuntutan rentaru dimasukkan di media sosial. Di dalam repot perihal barangan hilang, masa dan waktu serahan tiada. Wujud keraguan munasabah disitu. Ada perkara rahsia yang disembunyikan. Didalam repot juga mengandungi perkataan membantu sewa atas sewa tetapi semasa di awal persewaan tiada penjelasan tersebut. Tahukan Izzat apakah kesalahan jika membuat repot palsu?

8. Mendesak dan memperdaya rentaru untuk membuat repot polis bersama terhadap Abdul Raheem. Adalah menjadi kesilapan dan kesalahan bagi tentaru jika laporan dibuat bersama membawa maksud rentaru bersetuju dengan Izzat bahawa rentaru berurusan terus dengan Abdul Raheem. Sedangkan rentaru hanya berurusan dengan Izzat sahaja dan tidak kenal siapa itu Abdul Raheem dan tiada bukti kukuh berurusan dengannya secara langsung dalam hal ini. Rentaru tidak pernah kenal atau berjumpa dengan watak yang diberi nama Abdul Raheem itu.

23.2.2019
Saya belum berniat lagi untuk mengambil tindakan mahkamah kerana melibatkan kos tinggi dan mengambil masa yang lama. Untuk kes ini saya telah mengabaikan bisnes saya dan hilang fokus selama sebulan.


Barangsiapa yang meminjam harta orang lain dengan niat ingin mengembalikannya, Allah akan mengembalikan pinjaman itu, namun barangsiapa yang meminjamnya dengan niat ingin merugikannya, Allah pun akan merugikannya” ( Riwayat Al-Bukhari, 2/83 )

Lebih baik saya kembali fokus dari memikirkan hal yang tidak pasti penyudahnya. Tapi yang pasti bagi saya Allah tidak pernah salah dalam pemberian rezekiNya.

 حَسْبُنَا ٱللَّهُ وَنِعْمَ ٱلْوَكِيلُ

“Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung.” [Al Imran 173]

Kepada Izzat dan keluarganya yang telah masuk campur supaya tidak bertanggungjawab. Diingatkan sekali lagi bahawa tuntutan ini tidak berakhir di sini. Ingat janji Allah.

Siapa saja yang berhutang lalu berniat tidak mau melunasinya, maka dia akan bertemu Allah (pada hari kiamat) dalam status sebagai pencuri.” (HR. Ibnu Majah)




-->